2009. augusztus 28., péntek

Ensaimadas, a spanyol briós

Ez egy olyan briós recept, amely Spanyolországból származik, egy német hölgy angol nyelvű blogján olvastam róla. Én pedig most szépen magyarosan elkészítettem és nem bántam meg. Felülmúlta ugyanis az elképzelésemet és az elvárásomat. Alig vártam, hogy kivegyem a sütőből, nagyon kiváncsi voltam hogy fog kinézni. És úúúgy örültem a látványnak!

Bátran ajánlom kipróbálásra mindenkinek aki szereti a kelt tésztákat. Pihekönnyű a kisült tészta, lágy szalagos, foszlós belsővel. Én mindenképpen ki fogom próbálni fonott kalács és kiflik formájában is, annyira bejött az íze. Egyszóval ez is tuti kedvenc lett.

Hozzávalók:

  • 50 dkg jó minőségű liszt (BL 80)
  • 7 dkg cukor
  • 1/2 tk tengeri só
  • 4 dkg friss élesztő - én (kisebb méretű) csapott evőkanálnyi instant élesztőt használtam
  • 2-2,5 dl langyos tej
  • 2 tojás
  • 2 k olivaolaj

Ezenkívül:

  • 15 dkg sótlan sertés zsír - én vajat használtam - a kenéshez
  • porcukor meghintéshez
Az élesztőt felfuttatjuk a cukrozott, langyos tejben (2 dl) és a többi hozzávalóval lágy kalácstésztát dagasztunk. Ha túl ragacsos a tészta, adunk hozzá még kevés lisztet, ha túl kemény, tejjel lágyítjuk. Letakarva duplájára kelesztjük.




10 egyforma darabra osztjuk és zsömlékre formázzuk őket (formázási update it ITT található), majd letakarva újra kelesztjük kb. fél órát. Ezután lisztezett felületen kinyújtjuk ovális alakúra (20x30) és megkenjük a puha zsírral/ vajjal. Feltekerjük sorban mindet, majd hosszában kissé megnyújtva csigába csavarjuk és sütőpapírral bélelt tepsibe rakjuk. Újból lekenjük őket vajjal, majd letakarva kelesztjük.


Az eredeti recept szerint másnapig kellene keleszteni. Én bő fél órát kelesztettem, amíg újra duplájára keltek és 13 perc alatt kisültek a 200 fokra előmelegített sütőben.


Még melegen elképesztően finom, kíváncsi vagyok a másnapos izére is. :)

Recept innen.

38 megjegyzés:

lúdanyó

Nagyon jól néz ki ilyen formában, ezt hagyományos kelt tésztából, valamilyen töltelékkel is érdemes lenne kipróbálni!

Kiskukta

Nagyon-nagyon tetszik ez a formázás! Mentettem!

Wise Lady

Ez fantasztikus! Gyönyörű! Én is elteszem.

Limara

Csodálatos! :))

Reni

nekem is a töltelékes forma jutott egyből az eszembe! baromi jól néznek ki! meg fogom én is csinálni. tuti!

Süti Bazár

Nagyon szépek! Gratulálok! :-)
Azt találtam érdekesnek, hogy az eredeti recept írja: másnapig keleszteni? Maximum hűtőben egy éjszakát, különben úgy túlkel a tészta 4 dkg élesztővel, hogy mászni fog... :-DDD
A formázás zseniális! :-))

Reni

nekem már kel is a tészta és tölteléket is készítettem hozzá :) házi, főzött vaníliakrémet :)

Moha

Ez gyönyörű lett! Ki fogom próbálni,csodaszép a formája. Nagyon ügyes vagy!

Jade

Ludanyo, igazad van, nagyon jo a toltelekes otlet! Nalam egyelore ez lesz a hagyomanyos kelt teszta, igy ebbol probalkozom legkozelebb, mondjuk egy fonott kalaccsal.

Kiskukta, Wise Lady, Limara, Moha koszonom, orulok, hogy Nektek is tetszik!

Reni, nagyon kivancsi vagyok az eredmenyre, majd jelezd, hogy milyen lett! Orulok, hogy kiprobaltad!

Yasmine, en is elkepedtem a kelesztesi idon, de szerintem teljesen folosleges annyit varni vele. (Igy is az enyemek oriasiak lettek, arra is gondoltam, hogy legkozelebb 12-be osztom.) Viszont a no is megjegyezte, hogy szerinte a legjobb az 1 es 4 oras kelesztesu lett. En nem fogom kiprobalni meg a 4 orasat sem... Teljesen elegedett vagyok ezzel az eredmennyel.

Koszonom Mindenkinek a kedves hozzaszolast! Szep hetveget Nektek!

Reni

Isteni lett!
Mivel nem vajjal kentem meg a tésztát, hanem vaníliakrémmel, így nem ilyen csigás a belseje (vagyis az, csak a vaníliakrém tulajdonképpen ugyanolyan színű, mint a tészta és így nem olyan látványos belülről). Millió és millió lehetőség zsong még a fejemben. Felteszem majd a blogomba, mert mindenképpen megérdemel egy bejegyzést!
Összességében szerintem nálam is max 2 és fél órát kelt. Tökéletes, könnyű, foszlós tésztája lett! 400 g lisztből csináltam (csak annyi volt itthon), így lett 10 hatalmas méretű briós :)

Jade

Jajj Reni, nagyon orulok, hogy jol sikerult!!! A vaniliakremes otlet nagyon tetszik, ki fogom en is probalni. Nekem meg a diohabos is eszembe jutott...
Orulok, hogy nalad is konnyu es foszlos lett a teszta!
A briosok tenyleg nagyok, mar emlitettem korabban, hogy legkozelebb 12-be vagom, viszont hosszura kell formazni, hogy lehessen szepen felcsavarni...
Varom a bejegyzesedet! :) megegyszer koszi, hogy kiprobaltad!

erős ildikó

Egyszer már csináltam, kicsit más recept szerint, és nagyon finom dolog. Jó, hogy eszembe juttattad megint!

Ottis

Nagyon kívánatosan néznek ki!Receptet mentettem!

Andi/cuki

Gyönyörű lett!:-))Gratulálok!
Azt hiszem én is vaniliásan próbálom ki.

Névtelen

Úr Isten nagyon gyönyörű, gratulálok hozzá, nagyon ügyes vagy.

Cukroskata

Gyönyörűek a briósok, biztos nagyon finomak is :-)

Andi/cuki

Várlak egy limonádéra,gyere hozzám!:-)

hodográf

Én házi baracklekvárral próbáltam ki :)

szepyke

Jesszusom, de szép!

Kata

Mire idetaláltam, szép karriert futott be:) Gratulálok, nagyon szépek!

Jade

Koszonom szepen Mindenkinek!

Napmatka, fent van a blogodon? Utananezek...

Andi, koszi a limonadet! :)

Hodograf, milyenre sikerult? Izlett?

Meg1x koszonom a kedves hozzaszolasokat!

Jade

Kata, most neztem vissza a blogokat, (hetvegen nem volt ra idom) es mozt mar ertem mire gondoltal. Igazan orulok, hogy elnyerte sokak tetszeset. Koszi! :)

Cat

Oh my. They look so good. If only I knew your language !
:(

Jade

Dear Catalina, thanks!
I am planning to post this on the English blog as well. Until then you can check out the recipe under the last photo, with the link in pink: innen.
If you plan on making it, use some very good flour, not AP. I used Five Roses, Canadian the best for doughs, and 1,5 Tsp instant yeast. It is soooo fluffy and light, I couldn't believe it!

kacskaringopia

Egyszerűen gyönyörűűűűűű,biztos az íze is:-)Hm!

Jade

Az ize? Annyira jo, hogy a kalacstesztaban ez viszi a primet nalam. :)

Gesztenye receptjei

Judith!

Szeretném elkérni a receptet, forrás megjelöléssel, mert én is elkészítettem :-)
Köszi előre is.
gesztenye
gesztenye.blogol.hu

Jade

Gesztenye, orommel! Mar meg is neztem, csodaszepek lettek!

szazala

Szeretném megkérdezni,hogy az eredeti recept szerint feltekerve hagyjuk kelni másnapig?Arra gondoltam,hogy ma elkészíteném,és reggel már csak sütnöm kellene.
Köszönöm a választ!

Jade

Szazala, en nem hagytam masnapig, csak bo fel orat, hogy duplajara keljen ujra a felcsavaras utan. Az eredeti ensaimadas recept szerint valoban masnapig kellene hagyni, de szerintem ez tokeletesen jo igy is, kevesebb kelesztessel. Sok sikert! Remelem izleni fog Nektek is!

szazala

Természetesen elhiszem,és látom is,hogy szépek,de én csupán kényelmi szempontból szeretném már este elkészíteni és reggel sütni.Úgy szeretném a ritkán látott kölkeimet:) friss brióssal megreggeliztetni,hogy azért nekem se kelljen korán kelni!
Biztosan ízleni fog,mind brióspártiak vagyunk(meg kakaóscsiga,túrós batyú,rongyoskifli...)

Jade

Ja, mar ertem! Nagyon jo otlet a reggeli sutes! Megneztem az eredeti receptet, felcsavarva kell a briosokat keleszteni es letakarva. Javasolja a laza csavarast, hogy a hosszu kelesztes alatt legyen "hova" nonie a tesztanak. Sok sikert megegyszer! Es sok oromet a gyerekekkel toltott ido alatt!

szazala

Referálok:)
Nem volt idő az éjszakai kelesztésre,mivel telefonon jelezték,hogy 2 óra múlva itthon lesznek,aztán mennek is tovább,így 'összecsaptam hamar'.15 darab lett,volt kakaós,fahéjas és natur.Szép nagyra megnőttek,pedig csak sima BL55 lisztem volt itthon.
Tényleg nagyon finom!(a maradék 3 darabot elcsomagolták az útra)
Pénteken este azért előkészítem újra,reggeli sütésre,ha nem gond akkor visszajövök beszámolni!

Jade

Nagyon koszonom, kedves Toled, hogy visszajottel! Orulok nagyon, hogy izlett!!! A BL55-os liszt miatt meglepodtem, en nem is mertem probalni ilyen lisztbol mert koztudott, hogy az itteni altalanos liszt csapnivalo kelt tesztak eseteben.
Nagyon kivancsi vagyok az ejszakai kelesztes eredmenyere, orulnek ha irnal rola! Elore is NAGYON koszonom!

Éva

Hm... a későn jövők boldogságával fedeztem fel ezt a gyönyörűséget, és hamarosan kipróbálom! Köszönet érte:)

Névtelen

Én a még később jövők nevében rebegek hálát:) Tegnap este találtam ide, reggel meg is sütöttem. Persze variáltam kicsit, mert hát mégis én vagyok....Olaj helyett kacsazsír került bele(mivel a tepertőt imádják az általam táplált pasik, ennek következtében mindig jól állok kacsazsírral). Tettem bele egy kevés búzacsírát(minden kelt tésztába teszek),egy kanál tejport, egy csipet őrölt szegfűszeget, kevés őrölt gyömbért és nem kevés narancshéjat. Hát mit mondjak...olyan illat van lakás szerte, hogy elmondani sem lehet. A briósok óriásira nőttek, a belsejük pihe-puha-foszlós, álomszerű. Az egyébként későn kelő fiókáim beragadt szemekkel, pizsamában tömik magukba. Előcsalta őket az illat:D
Ezer köszönet ezért a "nemzetközi" sütiért!

Erzsi

elina

kiprobaltuk es imadjuk...de ha jol latom ezt a rengeteg jobnal jobb receptet azt hiszem egy darabik toled fogok csak sutni fozni...:-)))))

angidecsy

Szia Judith!

Nagyon fincsi es igazan egyszeru a teszta elkeszitese. Csak annyit adnek hozza a tekereshez, hogy az "ensaimads"-t, a leheto leg lazabbra szoktak tekerni, igy lapos csigaszeru formaja lessz, tehat egy kifejezetten ellapitott formaju suti. Tolteni is lehet, itt, meztok dzsemmel (aminek cabbelo de angel, vagyis "angyalhaj" a neve), vanilia kremmel es mazsolaval szoktak. Eredetileg, Mallorca-i hiresseg, de egesz Spanyolorszagban nepszeru, foleg reggelire. Gratulalok a jobbnal jobb receptekhez, eggyik kedvencem a makos kuglof!

Udv, HB (D. Angi)

Related Posts with Thumbnails

Jade konyhája   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP